آخرین اخبار نشریه
    سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    قابل توجه اساتید، دانشجویان و محققان گرامی

    با احترام به استحضار می رساند

    مجله سیاست پژوهی ایرانی در ارزیابی سال 1402

    دانشگاه آزاد اسلامی موفق به أخذ رتبه A گردید.

    عنوان: سیاست پژوهی ایرانی

    عنوان قبلی: سپهر سیاست

    صاحب امتیاز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

    ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

     عنوان انگلیسی نشریه: Iranian Political Research

    گروه علمی (موضوعی): علوم انسانی

    زیر گروه: علوم سیاسی

    حوزه‌های موضوعی نشریه:سیاست خارجی ایران

    درجه علمی: تخصصی

    مدیر مسئول: علی شیرخانی

    سردبیر:  علی شیرخانی

    تاریخ آغاز اعتبار:  1393

    نوع داوری: دوسو ناشناس، گمنام و محرمانه

    میانگین بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: حداکثر 3 روز

    میانگین بازه زمانی فرایند داوری پذیرش مقالات: 1 تا2 ماه، حداقل دو داور 

    درصد پذیرش مقالات: 30 درصد

    فاصله انتشار: فصلنامه

    زبان نشریه:  فارسی (چکیده به انگلیسی)                  

    نوع نشریه: نشریه علمی

    نوع مقالات: پژوهشی و مروری

    نوع انتشار:  الکترونیکی

    نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)

    شاپای الکترونیکی:0515-2981

    شیوه استناددهی: شیوه‌نامه  APA

    پست الکترونیک :c.sepehr1397@gmail.com

    آدرس وبگاه نشریه:https://se.qom.iau.ir

    نشانی نشریه: آدرس: قم- پردیسان- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم- دفتر مجلات دانشگاه.

    هزینه داوری مقاله:  150 هزار تومان

    هزینه پذیرش نهایی و انتشار: 350 هزار تومان

    حق‌مؤلف (کپی‌رایت) مقالات: نشریه تابع قوانین بین‌المللی حق نشر همگانی کرییتیو کامنز (CC BY-NC) است. حق‌مؤلف مقالات از آن نویسندگان است و نویسندگان مالک و صاحب حق‌مؤلف اثر خود هستند.

    نوع دسترسی: دسترسی آزاد به مقالات نشریه بر اساس  مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC)

    کمیته بین‌المللی اخلاق نشر (کوپ): این نشریه با احترام به قوانین اخلاق نشر، تابع راهنماها، اصول و قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین‌نامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌کند.

    سیاست مبارزه با سرقت ادبی و همانندجویی: تمامی مقالات ارسالی به نشریه، قبل از ورود به فرایند داوری، از طریق نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب، همتایاب و سمیم‌نور بررسی خواهند شد.

    نکات قابل توجه نویسندگان:   بازنشر اطلاعات در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است. با توجه به درخواست کمیسیون نشریات علمی کشور، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و استفاده از رایانامه دانشگاهی یا سازمانی برای نویسندگان مقالات الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست می‌شود قبل از ارسال مقاله به نشریه نسبت به اخذ کد شناسه پژوهشگر ORCID و رایانامه دانشگاهی/سازمانی اقدام نمایند.

    فایل‌ها و فرم‌های لازم: چهار فایل ضروری که باید از طریق سامانۀ دریافت مقاله‌ها ارسال شوند: ۱. فایل اصلی مقاله (بدون نام نویسندگان و با رعایت راهنمای نویسندگان)، ۲. فایل مشخصات نویسندگان؛ ۳. فرم تعهدنامه و تضاد منافع نویسندگان (باید شامل عنوان مقاله و نام و نام خانوادگی تمام نویسندگان باشد و به امضای همه نویسندگان رسیده باشد).

    قالب مقالات نشریه: نسخه نهایی مقاله بعد از طی کردن مراحل داوری و پذیرش مقاله بایستی در قالب نشریه ارسال شود. در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد.

    ******************************************************

     

    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تحلیل و ارزیابی راهبرد سیاست خارجی ترکیه در عراق و تاثیر آن بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از 2010 تا 2023
      سامی رسول مکطوف الرکابی محمد ترابی محمدحسن علی محمد بشیر اسماعیلی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبرد سیاست خارجی ترکیه در قبال کشور عراق و تاثیر این سیاست‌ها بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، با کاربست نظریه نوواقع‌گرایی و روش توصیفی -تحلیلی، نشان داده شد که راهبرد سیاست خارجی ترکیه در عراق، مبتنی بر افزایش نفوذ و کسب موقع چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبرد سیاست خارجی ترکیه در قبال کشور عراق و تاثیر این سیاست‌ها بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، با کاربست نظریه نوواقع‌گرایی و روش توصیفی -تحلیلی، نشان داده شد که راهبرد سیاست خارجی ترکیه در عراق، مبتنی بر افزایش نفوذ و کسب موقعیت برتر و حفظ موازنه قدرت با ایران می‌باشد که از یک‌سو برای هر دو کشور منافع همسو و از سویی منافع متعارض را دربرمی‌گیرد. این موضوع در زمان نقاط مثبت و تعامل، ریشه در جغرافیای سه کشور دارد و تابعی از محیط منطقه‌ای، تروریسم و مسئله کردها است و در هنگام رقابت، به دلیل حوزه گسترش نفوذ دو کشور در عراق است. ایران از سیاست حفظ وضع موجود حمایت می‌کند و در مقابل ترکیه به دنبال تغییر وضع موجود است. ایران خود را همپیمان عراق می‌داند، اما ترکیه به دنبال هژمونی و رهبری منطقه‌ای است. از سوی دیگر در حوزه اقتصادی نیز ترکیه به دنبال کسب بیشترین سهم تجارت و به دست گرفتن کنترل انتقال انرژی از عراق به اروپا است. درنتیجه می‌توان گفت، ترک‌ها عمدتاً از ابزارهای قدرت نرم برای اهداف سخت استفاده می‌کنند و ایران بیشتر از مؤلفه‌های قدرت سخت برای اهداف نرم استفاده می‌کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - موانع عضویت دائم ایران در سازمان تجارت‌ جهانی
      ایمان پاک سیما سید باقر میرعباسی محمد صادقی سید طه موسوی میرکلائی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر بررسی موانع موجود در قوانین ایران برای پذیرش تعهدات سازمان تجارت‌ جهانی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان‌ می‌دهد که مشکلات ایران جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. به غیر از مشکلات، معضلات و نابسامانی‌های چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی موانع موجود در قوانین ایران برای پذیرش تعهدات سازمان تجارت‌ جهانی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان‌ می‌دهد که مشکلات ایران جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. به غیر از مشکلات، معضلات و نابسامانی‌های فعلی حاکم بر اقتصاد ایران، برخی از قوانین داخلی نیز با مقررات WTO همخوانی ندارند. ازجمله اصل ۴۴ قانون اساسی، مالکیت و انحصار دولت بر صنایع و معادن بزرگ، بانکداری، رادیو و تلویزیون، کشتیرانی، هواپیمایی و... (یعنی حضور بیش از حد دولت و شبه دولتی‌ها در عرصه اقتصاد و نقش کمرنگ بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی)؛ همچنین تک‌نرخی نبودن نرخ ارز و قوانین مربوط به بیمه‌های خارجی، عدم حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، تعرفه‌های بالای واردات و برخی دیگر از قوانین داخلی، به هیچ وجه با مقرراتWTO همخوانی ندارد؛ بلکه به‌شدت مغایرت هم دارند. در ایران به دلیل دسترسی به منابع ارزی حاصل از صدور نفت، بخش تجارت ‌خارجی به‌درستی و متناسب با نیازها توسعه‌نیافته و در نتیجه مشکلات گوناگونی پدید آمده است. بروز این مشکلات و کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت در آینده اهمیت بخش بازرگانی ‌خارجی و حضور در بازارهای‌ جهانی را گوشزد می‌نماید، بنابراین، افزایش تولید، بالا ‌بردن توان صادراتی و رقابتی در سطح ‌جهان و بهره‌مندی از تسهیلات سازمان تجارت‌ جهانی به عنوان یک ضرورت مطرح است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش رهبری نظام در بهره‌گیری از شیوه‌‌های ارتباطی دیپلماسی عمومی کشور
      محمد ستوده محمدعلی صادق زاده
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اصلی است که نقش رهبری نظام در بهره‌گیری از شیوه‌‌های ارتباطی دیپلماسی عمومی، جهت تأمین منافع ایران و جهان اسلام چیست؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که رهبری نظام با توجه به جایگاه خود در ساختار سیاسی- حقوقی کشور، داشتن مق چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اصلی است که نقش رهبری نظام در بهره‌گیری از شیوه‌‌های ارتباطی دیپلماسی عمومی، جهت تأمین منافع ایران و جهان اسلام چیست؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که رهبری نظام با توجه به جایگاه خود در ساختار سیاسی- حقوقی کشور، داشتن مقام مرجعیت دینی در جهان تشیع و ظرفیت‌‌های موجود در ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی ایران، با بهره‌‌گیری از قدرت نرم و شیوه‌‌های ارتباطی در قالب نشست‌‌ها، دیدارها، موضع‌‌گیری‌‌ها، رسانه‌‌های جمعی، نهادهای مرتبط، سازمان‌‌های فرهنگی و آموزشی، ارسال پیام و نامه به مخاطبین، نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در حق‌شناسی و دشمن‌شناسی، احیای تفکر اسلامی، صدور معنوی انقلاب، تقویت قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌‌سازی فرهنگ مقاومت و به چالش کشاندن سرشت ناعادلانه نظم بین‌‌المللی در ابعاد تبیینی داشته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
      محمد بیدگلی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که با همکاری سازنده بین دستگاه‌های اجرایی ورزش کشور و در دستور کار قرار دادن و استفاده از ظرفیت ورزش بین‌الملل توسط این سازمان‌ها، می‌توان به بهبود شرایط موجود و در نتیجه ارتقاء دیپلماسی ورزشی ایران امیدوار بود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود ظرفیت بالقوه ورزشی می‌تواند با شکل دادن به دیپلماسی ورزشی خود، از ورزش به عنوان ابزاری کارآمد برای ارتقاء منزلت‌یابی بین‌المللی، ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مشارکت در صلح و امنیت منطقه‌ای، ارتقاء اثرگذاری مثبت، جذب افکار عمومی و رفع منازعات و آشتی بین‌المللی در سطح جهان بهره ببرد. پیشنهاد می‌گردد که مدیریت ورزشی در بستر استراتژیک قرار گیرد؛ به این معنا که برنامه و سیاست‌گذاری شانزده تا بیست ساله‌ای تدوین گردد که راهنما و دستور عملی برای مدیران عالی ورزشی کشور باشد. در این صورت است که می‌توان از اِعمال سلیقه و فردگرایی در مدیریت ورزشی کشور پرهیز کرد و آن را به سوی اهداف متعالی مدنظر کشور، هدایت و راهبری نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - نقش انگاره‌های هویت ملی نخبگان اجرایی در سیاست خارجی ایران (1376-1384)
      حسین کریمی فرد
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      در پژوهش حاضر با تاکید بر نقش انگاره‌های هویتی نخبگان اجرایی در تکوین سیاست خارجی، و با روش توصیفی- تحلیلی و نظریه سازه‌گرایی، به بررسی سیاست خارجی ایران در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی پرداخته شده است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که هویت، بنیان منافع ملی تلقی می‌شود. چکیده کامل
      در پژوهش حاضر با تاکید بر نقش انگاره‌های هویتی نخبگان اجرایی در تکوین سیاست خارجی، و با روش توصیفی- تحلیلی و نظریه سازه‌گرایی، به بررسی سیاست خارجی ایران در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی پرداخته شده است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که هویت، بنیان منافع ملی تلقی می‌شود. جهت‌گیری راهبردی سیاست خارجی ایران امری حاکمیتی تلقی شده و نهادهای مختلفی ازجمله دولت، متشکل از نخبگان اجرایی، در تدوین آن نقش دارند. مولفه فرهنگ و هویت ملی نخبگان اجرایی به عنوان یکی از عوامل موثر در «رفتار» سیاست خارجی ایران دوره اصلاحات محسوب می‌شود. یافته‌ها حاکی از این است که با توجه به برجستگی عنصر تجددگرایی نسبت به اسلام‌گرایی و ایران‌گرایی نزد نخبگان اجرایی اصلاح‌طلب، و احساس تشابه فرهنگی و هویتی با بعضی از عناصر فرهنگ غرب، جهت‌گیری سیاست خارجی ایران به سمت غرب متمایل شد؛ همین امر زمینه را برای قطبی شدن سیاست خارجی ایران در سال‌های بعد فراهم نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - چالش های امنیتی ناشی از جهانی شدن در خاورمیانه و تاثیر آن بر اتخاذ استراتژی های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی
      فاضل حسن زاده امین روان بد غفار زارعی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      در چند سال گذشته، ما شاهد تحولاتی در منطقه خاورمیانه بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم و تأثیرگذار در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه هستند. در طول چهار دهه گذشته پس از انقلاب اسلامی، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دستخوش تغییرات زیادی در روابط خ چکیده کامل
      در چند سال گذشته، ما شاهد تحولاتی در منطقه خاورمیانه بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم و تأثیرگذار در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه هستند. در طول چهار دهه گذشته پس از انقلاب اسلامی، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دستخوش تغییرات زیادی در روابط خود شده اند.هدف از تحقیق حاضر بررسی چالش های امنیتی ناشی از جهانی شدن در خاورمیانه و تاثیر آن بر اتخاذ استراتژی های سیاست خارجی دو کشوراست. روش مورد استفاده در این تحقیق نیز ،روش توصیفی-تحلیلی می باشد. در این روش، تجزیه و تحلیل اطلاعات با اسـتفاده از بررسـی تـاریخی وقـایع مرتبط با موضوع و همچنین داده ها براساس تحلیل جزئیـات در سـاختار کلـی است و با استفاده از منابع معتبر، سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی شناسایی می شوند. نتایج تحقیق نشان داد که عربستان سعودی به دنبال بهبود موقعیت منطقه ای خود در برابر جمهوری اسلامی ایران است و با این هدف، وارد بحرانهای منطقه ای شده است و در همین راستا سیاست هایی اتخاذ شده از سوی دو کشور، موجبات واگرایی و بروز تنشهای تفرقه افکنانه در سطح منطقه گردیده که نتیجه آن، چیزی به جز ظهور وگسترش تروریست در منطقه، حضورکشورهای غربی به بهانه مبارزه با آن و در مجموع ،کاهش روز افزون امنیت منطقه نبوده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - قاعده‌ توسل به زور در روابط بین‌الملل
      عباس فولادی مریم   مرادی محسن دیانت
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر بررسی قاعده توسل به زور از دیدگاه روابط بین‌الملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که توسل به زور توسط هر کشوری بر علیه کشور دیگر، از منظر اسناد بین‌المللی ازجمله منشور سازمان ملل محکوم است. هیچ کشوری مجاز به استفاده از زور در روابط بین چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی قاعده توسل به زور از دیدگاه روابط بین‌الملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که توسل به زور توسط هر کشوری بر علیه کشور دیگر، از منظر اسناد بین‌المللی ازجمله منشور سازمان ملل محکوم است. هیچ کشوری مجاز به استفاده از زور در روابط بین‌المللی نیست. یک کشور زمانی می‌تواند از زور استفاده نماید که مورد تجاوز واقع شده باشد و در مقام دفاع از خود متوسل به زور شود. مداخله بشردوستانه و توسل به زور تنها در صورتی می‌تواند مجاز تلقی شود که شورای امنیت سازمان ‌ملل‌ متحد نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر را تشخیص دهد و آن را مغایر با صلح و امنیت بین‌المللی بداند که آن را به طور جدی تهدید می‌کند. توسل به زوری که شامل تهدید به زور و یا استفاده از زور بدون مجوز رسمی شورای امنیت باشد، نقض صریح منشور سازمان ملل محسوب می‌گردد. اصل توسل به زور در روابط بین‌الملل در صورت نقض حاکمیت یا حقوق بشر توسط یکی از اعضای سازمان ملل باید با حساسیت خاصی توسط سازمان ملل بکار گرفته شود، تا موجب نقض حاکمیت و توسل یک‌جانبه استفاده از قدرت توسط کشورهای قوی‌تر تلقی نشود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - راهبردهای ادغام اجتماعی اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران
      هادی فرجامی کیا علی شیرخانی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای ادغام اجتماعی اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران، براساس مدل SOWT است. در مجموع 8 نقطه قوت، 17 نقطه ضعف، 19 فرصت و 13 تهدید شناسایی شد. در مرحله بعد، با استفاده از سیستم مقایسه زوجی و سیستم امتیازدهی ساعتی و همچنین مدل ANP ، امتیاز نه چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای ادغام اجتماعی اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران، براساس مدل SOWT است. در مجموع 8 نقطه قوت، 17 نقطه ضعف، 19 فرصت و 13 تهدید شناسایی شد. در مرحله بعد، با استفاده از سیستم مقایسه زوجی و سیستم امتیازدهی ساعتی و همچنین مدل ANP ، امتیاز نهایی هر معیار و زیرمعیار تعیین شد. براساس امتیازات به دست آمده می‌توان گفت که در شرایط کنونی، استراتژی تهاجمی باید مورد توجه قرار گرفته و در اولویت قرار گیرد. استراتژی‌هایSO9 ، SO3 و SO1 دارای بالاترین امتیاز هستند و به ترتیب به عنوان اولویت‌های اول، دوم و سوم شناخته می‌شوند. استراتژی SO9 باعث توسعه بازارهای مرزی و صادرات کالاهای داخلی و واردات کالاهای افغانی به ایران می‌شود. SO3 الگوهای مصرف را در بین مهاجران ترویج می‌کند، و بازارهای داخلی و فرامرزی را توسعه می‌دهد که به رشد اقتصادی کمک می‌کند‌‌. SO1 افزایش نیروی کار و تنوع ساختارهای قومی را در جامعه افزایش می‌دهد که می‌تواند شهرها و مناطق مختلف را با هم در ارتباط بیشتر قرار دهد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
      محمد بیدگلی
      شماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که با همکاری سازنده بین دستگاه‌های اجرایی ورزش کشور و در دستور کار قرار دادن و استفاده از ظرفیت ورزش بین‌الملل توسط این سازمان‌ها، می‌توان به بهبود شرایط موجود و در نتیجه ارتقاء دیپلماسی ورزشی ایران امیدوار بود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود ظرفیت بالقوه ورزشی می‌تواند با شکل دادن به دیپلماسی ورزشی خود، از ورزش به عنوان ابزاری کارآمد برای ارتقاء منزلت‌یابی بین‌المللی، ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مشارکت در صلح و امنیت منطقه‌ای، ارتقاء اثرگذاری مثبت، جذب افکار عمومی و رفع منازعات و آشتی بین‌المللی در سطح جهان بهره ببرد. پیشنهاد می‌گردد که مدیریت ورزشی در بستر استراتژیک قرار گیرد؛ به این معنا که برنامه و سیاست‌گذاری شانزده تا بیست ساله‌ای تدوین گردد که راهنما و دستور عملی برای مدیران عالی ورزشی کشور باشد. در این صورت است که می‌توان از اِعمال سلیقه و فردگرایی در مدیریت ورزشی کشور پرهیز کرد و آن را به سوی اهداف متعالی مدنظر کشور، هدایت و راهبری نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی ریشه‌های سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثی‌ها
      احمد جانسیز مصطفی تارین
      شماره 21 , دوره 6 , پاییز 1398
      هدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشه‌‌ها، انگیزه‌‌ها و محرک‌‌های سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثی‌ها‌‌ که در سال‌های اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یم چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشه‌‌ها، انگیزه‌‌ها و محرک‌‌های سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثی‌ها‌‌ که در سال‌های اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یمن به ویژه علی عبدالله صالح و اندیشه‌‌های حسین الحوثی پرداخته شده است. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافته‌ها نشان داد، در تحلیل علل پیدایش جنبش حوثی‌ها، برخی عوامل داخلی مانند شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را عاملی برای این جنبش می‌‌دانند و برخی دیگر از نظریه‌پردازان، عوامل خارجی، نظام بین‌الملل و تاثیرات رخدادهای بیرونی را در ایجاد این جنبش مؤثر می‌‌دانند. پویایی جنبش حوثی‌‌ها نشانگر این است که این جنبش در آینده سیاسی کشور یمن و در مسند قدرت، جایگاه مهمی را به دست خواهد آورد. بررسی ریشه‌‌های فکری این جنبش بیشتر زمینه‌‌های سیاسی و ایدئولوژیک دارد که ارادۀ پیروان خود را تغذیه نموده است. مبارزه با ظلم و اشغال، هژمونی امریکا، نفوذ صهیونیسم و تخریبات سکولاریسم جایگاه خاصی در این اندیشه‌ها داشته و آنان بر مشروعیت نظام سیاسی، عدالت‌خواهی و امر به معروف و نهی از منکر تاکید می‌کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مکتب جبل عامل و تحولات فرهنگی صفویه
      محمدرضا عبداله نسب علی شیرخانی مقصود رنجبر
      شماره 23 , دوره 7 , بهار 1399
      هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکل‌گیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکل‌گیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به دلیل اتخاذ رویکرد اصولی در دستگاه فقاهتی خویش، حضوری فعال در سپهر اجتماعی صفوی اتخاذ نمودند و با تثبیت نهاد مرجعیت و ایجاد شبکه اداری علماء، جریان تصوف را به حاشیه رانده و دایره اختیارات فقها افزایش یافت، از این رو آئین‌ها و مناسک مذهبی شیعه با قرائت فقیهانه انجام می‌شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - محدوده اختیارات ولایت فقیه با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)
      علی جعفرزاده دیزابادی
      شماره 10 , دوره 3 , زمستان 1395
      حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت این سؤال را به دنبال می آورد که آیا محدوده اختیارات ولایت فقیه در حد اختیارات معصومین (ع) می باشد؟ یا این که اختیارات آنان کم تر و محدودتر از اختیارات معصومین (ع) است؟ به عبارت دیگر اختیارات ولایت فقیه در دایرۀ سیاست و حاکمیت مطلق است یا مق چکیده کامل
      حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت این سؤال را به دنبال می آورد که آیا محدوده اختیارات ولایت فقیه در حد اختیارات معصومین (ع) می باشد؟ یا این که اختیارات آنان کم تر و محدودتر از اختیارات معصومین (ع) است؟ به عبارت دیگر اختیارات ولایت فقیه در دایرۀ سیاست و حاکمیت مطلق است یا مقیّد؟ در این رابطه دو دیدگاه مطرح است عده ای از دانشمندان اسلامی برآنند که ولی فقیه در حوزه حاکمیت همانند معصومین (ع) بسط الید می باشند ولی در مقابل عده ای دیگر برآنند که دایره حاکمیت آنان محدود است. در این نوشتار با توجه به رویکرد فقهی علمای برجسته با تاکید بر نظریه فقهی امام خمینی (ره) ثابت شد که اختیارات ولی فقیه در امر حاکمیت نه تنها مقید نمی‌باشد بلکه به میزان اقتضای تأمین مصالح مسلمان توسعه دارد؛ یعنی فقیه حاکم، در اداره ی امور کشور، حق دخالت و تصمیم گیری دارد. در حقیقت او، همانند یک زمام دار مبسوط الید، دارای همه ی اختیارات حکومتی است. در غیر این صورت مصالح مسلمانان ایفاد نمی گردد که از اهم وظایف حاکم اسلامی است. بنابراین، در این رابطه هیچ فرقی بین حاکمیت معصومین (ع) با حاکمیت غیر معصومین نیست. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مزایا و نواقص پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران
      محمدتقی روستایی رضا دلاوری
      شماره 9 , دوره 3 , پاییز 1395
      دفاع در برابر خطر، پیشینه ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. امروزه با وجود تهدیدات متنوع، دست یابی به راهبردهای دفاعی مطمئن و کارآمد در عرصه امنیت ملی به یکی از مهم ترین اهداف کشورهای در معرض خطر تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران که با انواع تهدیدات داخلی و خارجی روبروست، چکیده کامل
      دفاع در برابر خطر، پیشینه ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. امروزه با وجود تهدیدات متنوع، دست یابی به راهبردهای دفاعی مطمئن و کارآمد در عرصه امنیت ملی به یکی از مهم ترین اهداف کشورهای در معرض خطر تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران که با انواع تهدیدات داخلی و خارجی روبروست، در کنار توجه به دفاع عامل، به بُعد پدافند غیرعامل نیز اهتمام ویژه دارد. نکته قابل تأمل در این عرصه، آثار و پیامدهای دفاع غیرعامل و نواقص موجود در مسیر پیاده سازی آن در کشور ایران است. لذا سوال این پژوهش این گونه است: مهم ترین مزایا و نواقص پدافند غیرعامل در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ با بررسی های به عمل آمده به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی، می توان گفت افزایش هزینه نظامی کشور مهاجم و کاهش یا جلوگیری از وارد آمدن خسارت به کشور ایران و در نتیجه تقویت نیروی بازدارندگی بشردوستانه به عنوان مهم ترین مزایای ایجاد و اجرای پدافند غیرعامل و همچنین فقدان یک استراتژی بلندمدت برای اجرای پدافند غیرعامل و کمبود منابع مالی و تجهیزات نسبت به دشمنان در کشور ایران به عنوان مهم ترین نواقص این طرح شناخته می شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - شاخص های علوم حوزوی در تراز حوزه انقلابی (با تأکید بر اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله)
      سید سجاد ایزدهی
      شماره 14 , دوره 4 , زمستان 1396
      حوزه های علمیه که همواره و در هر زمانی متناسب با نیازهای جامعه خویش، بهه پاسهو و یی مسهال و مووهوعاجامعه مؤمنانه مشغول بوده اند، در بستر انقلاب اسلامی، باید مأموریتی مضاعف یافتهه و دانهش هها ی حهوزو ی را درراستای اداره مطلوب جامعه اسلامی به کار گیرند. تحقق ایه ن امهر وه چکیده کامل
      حوزه های علمیه که همواره و در هر زمانی متناسب با نیازهای جامعه خویش، بهه پاسهو و یی مسهال و مووهوعاجامعه مؤمنانه مشغول بوده اند، در بستر انقلاب اسلامی، باید مأموریتی مضاعف یافتهه و دانهش هها ی حهوزو ی را درراستای اداره مطلوب جامعه اسلامی به کار گیرند. تحقق ایه ن امهر وهمن ا ینکهه مسهتل م ملاح هه وهوابط ی ماننهدن ام وارگه ی و روزآمدی و ملاح ه شرایط زمانه در استنباط ، کارآمدسازی دانش ها ، پویایی روش این علوم در توسعه علوم حوزوی به من ور وصول به حوزه تراز انقلاب اسهت، با یه د ، دانش های حوزوی به غرض اداره جامعهراهکارهایی را در توسعه علوم حوزوی به این تراز، مد ن ر قهرار دههد کهه از آن م یه ان مه ی تهوان بهه امهور ی ماننهدایجاد دامنه سیاسی، اجتماعی، حکومتی برای علوم ، بازتولید علوم حوزوی در راستای اداره مطلوب ن ام اسلامی فراگیرشدن رویکهرد فقهه حکهومت ی در درس هها ی و پاسو ویی به نیازهای همهجانبه ن ام اسلامی ، حوزویاشاره کرد. این تحقیق درصدد است با تأکید بر دیدگاه های آیت الله خامنه ای و بر اساس روش توصه یفی و حوزویتحلی ، شاخص ها، ووابط و راهکارهای وصول علوم حوزوی به تراز مطلوب انقلاب اسلامی را مد ن ر قرار دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تحلیل راهبردی مقاوم‌ سازی اقتصاد کشور بر پایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی (مورد مطالعه: مرزبان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران)
      محسن عزیزی حسین حسن زاده علیرضا مقدسی
      شماره 23 , دوره 7 , بهار 1399
      هدف پژوهش حاضر تبیین شاخص‌ های مهم مقاوم‌ سازی اقتصاد ایران در حوزه مرزبان اقتصادی و براساس رهنمودهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بود. روش تحقیق، کاربردی بوده و با روش آمیخته و تلفیقی(کمی و کیفی) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده است. نتایج نشان داد، پیاده کردن دو چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر تبیین شاخص‌ های مهم مقاوم‌ سازی اقتصاد ایران در حوزه مرزبان اقتصادی و براساس رهنمودهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بود. روش تحقیق، کاربردی بوده و با روش آمیخته و تلفیقی(کمی و کیفی) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده است. نتایج نشان داد، پیاده کردن دولت الکترونیک در گمرکات، کوتاه شدن زمان انجام تشریفات گمرکی، اجرای دقیق قوانین و مقررات بهداشتی برای جلوگیری از ورود کالاهای ناسالم و مضر به کشور، ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی و ارائه تسهیلات ویژه برای شرکت‌های تولیدی از مهمترین شاخص‌ های مقاوم‌ سازی اقتصاد ایران به شمار می‌ آیند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد
      افسانه ترکاشوند محمود قیوم زاده عباسعلی حیدری
      شماره 22 , دوره 6 , زمستان 1398
      هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضى دیگر(قاعده اهمّ و مهم) با روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ولایت مطلقه فقیه ارتباط تنگاتنگی با موضوع نقش زمان و مکان در اجتهاد دارد و این دو سمت و سوی تصمیم گیری ولی فقیه را مشخص می‍‌کنند. زمان و مکان در ملاکات احکام، موضوعات و ویژگی‌های آن اثرگذارند. ولی‌فقیه تنها با احکام اولیه و ثانویه نمی‌تواند مشکلات و مسائل نوین جامعه مدرن را حل کند، بلکه با استفاده از عنصر مصلحت، حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم و عنصر زمان و مکان می‌تواند مشکلات نوظهور را حل کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - روسیه و بحران دولت - ملت‌سازی در عراق نوین
      محمدرضا حکاکزاده
      شماره 29 , دوره 8 , پاییز 1400
      پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست روسیه در قبال بحران دولت- ملت‌سازی در عراق، درصدد پاسخ به این سوال است که بحران دولت ملت‌سازی در عراق نوین چه تأثیری بر ادراک نخبگان روس نسبت به تحولات این کشور و به‌تبع آن سیاست روسیه داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست روسیه در قبال بحران دولت- ملت‌سازی در عراق، درصدد پاسخ به این سوال است که بحران دولت ملت‌سازی در عراق نوین چه تأثیری بر ادراک نخبگان روس نسبت به تحولات این کشور و به‌تبع آن سیاست روسیه داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که تحولات دولت ملت‌سازی در عراق نوین ازجمله ظهور افراط‌گرایی تکفیری، تهدید منافع متحدین روسیه و همچنین نگرانی از تسرّی خیزش‌ها به اوراسیا، منجر به تغییر ادراک روس‌ها و در نتیجه اتخاذ سیاست گسترش حضور و نفوذ روسیه در عراق را به دنبال داشته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - سیاست اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در قبال جنگ یمن از منظر نوواقع‌گرایی (2019 – 2015)
      مجید عباسی اکبر زارعی
      شماره 24 , دوره 7 , تابستان 1399
      هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در مقابل حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن بود. فرضیه اصلی پژوهش این است که اتحادیه اروپا بیشتر به دنبال استفاده از سازوکارهای حقوقی، دیپلماتیک و آغاز روند گفتگوهای ملی و بین‌المللی برای حل بحران بوده چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در مقابل حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن بود. فرضیه اصلی پژوهش این است که اتحادیه اروپا بیشتر به دنبال استفاده از سازوکارهای حقوقی، دیپلماتیک و آغاز روند گفتگوهای ملی و بین‌المللی برای حل بحران بوده، ولیکن آمریکا در تلاش است تا با پشتیبانی کامل از سیاست‌های عربستان و تجاوز نظامی نیروهای ائتلاف، بحران را با هدف شکست انصارالله مدیریت کند. نتایج پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد کیفی انجام شد، حاکی از آن است که از دیدگاه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، جنبش انصارالله یمن تحت تأثیر و هدایت‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، لذا باید از توسعه نفوذ ایران جلوگیری و مانع روی کار آمدن دولتی شبیه ایران در منطقه شد. از دیدگاه اروپایی‌ها باید از مذاکرات مداوم برای پایان دادن به درگیری و بازگشت به روند انتقال صلح‌آمیز حمایت کرد. علی‌رغم سیاست‌های اعلامی اتحادیه اروپا، دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلستان در سیاست‌های اعمالی خود همچنان به فروش تسلیحات نظامی به سعودی‌ها و اماراتی‌ها ادامه داده و حاضر نیستند این بازار مهم فروش تسلیحات را نادیده بگیرند. از دیدگاه آمریکایی‌ها تثبیت حکومت حوثی‌ها در یمن به معنای گسترش نفوذ ایران و به هم خوردن موازنه قدرت به ضرر متحدان ایالات متحده است. راهکار برون رفت از بحران یمن، برگزاری کنفرانس گفتگوهای ملی طرفین درگیر و حل اختلافات در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت زیر نظر سازمان ملل به همراه کاهش تنش و درگیری نظامی و نیز خروج نیروهای نظامی متجاوز از یمن است. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - آسیب‌شناسی سیاستگذاری عمومی ایران در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مبتنی بر مدل نهادگرایانه
      فاطمه نجف زاده
      سیاست‌گذاری واژه‌ای است که با حکومت، دولت، جامعه و مسائل عمومی آن گره خورده و تداعی‌کننده اقدام دولت در اداره صحیح امور عمومی است. دولتها برای تأمین اهداف سیاسی و رسیدن به نتایج مطلوب از ابزارهای مختلفی بهره می‌گیرند، علم سیاستگذاری سیاستگذاران را با نقاط قوت و ضعف آشنا چکیده کامل
      سیاست‌گذاری واژه‌ای است که با حکومت، دولت، جامعه و مسائل عمومی آن گره خورده و تداعی‌کننده اقدام دولت در اداره صحیح امور عمومی است. دولتها برای تأمین اهداف سیاسی و رسیدن به نتایج مطلوب از ابزارهای مختلفی بهره می‌گیرند، علم سیاستگذاری سیاستگذاران را با نقاط قوت و ضعف آشنا می‌سازد. از آنجا که دولت‌ها همزمان با مسائل درونی، با مسائل بیرونی نیز درگیر هستند، اتخاذ تصمیمات درست یا نادرست، ارتباطات کشورها را به تعامل یا تقابل سوق می‌دهد. سیاست‌گذاری عمومی در ایران نیز دارای مولفه‌هایی است که باعث استمرار تحریم علیه ایران شده است. اما با توجه به دیدگاههای بسیاری در خصوص عوامل تحریم و سیاست‌گذاری در ایران، این مقاله می خواهدبه این پرسش اصلی پاسخ دهد که آسیب‌های سیاست‌گذاری عمومی ایران در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا کدامند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد رویکرد سیاستگذاری نهادگرایانه مبتنی بر خط‌مشی‌گذاری واکنشی، عدم احتساب موثر اتخاذ راهبردها و ارزیابی‌های سیاسی از مهمترین چالش‌های سیاستگذاری عمومی ایران در مقابل تحریمهای یکجانبه آمریکا به شمار می‌آید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - جریان های مقاومت در غرب آسیا و چالش نقش رهبری ایران در محور مقاومت
      مهدی لطفی علی شیرخانی مهدی جاودانی مقدم
      منطقۀ غرب آسیا در قرن بیست و یکم با یک تحول و دگرگونی ساختاری مواجه گردید که موازنۀ قدرت منطقه را دچار تغییر نمود، حرکت های اصلاح گرایانۀ مصلحان در مبارزه با نظام سلطه و برخی اقدامات ملی گرایانۀ عربی در مقابله با رژیم صهیونیستی نتوانست قاطعیت تأثیرگذاری و نقش واقعی خود چکیده کامل
      منطقۀ غرب آسیا در قرن بیست و یکم با یک تحول و دگرگونی ساختاری مواجه گردید که موازنۀ قدرت منطقه را دچار تغییر نمود، حرکت های اصلاح گرایانۀ مصلحان در مبارزه با نظام سلطه و برخی اقدامات ملی گرایانۀ عربی در مقابله با رژیم صهیونیستی نتوانست قاطعیت تأثیرگذاری و نقش واقعی خود را در منطقه ایجاد نماید، با ظهور انقلاب اسلامی و رویش گروه های مقاومت با هویت اسلام انقلابی، نظم نوینی را به جریان انداخت که با نظم مستقر تفاوت‌های چشمگیری داشت.پرسش اصلی این پژوهش آن است که نقش متمایز انقلاب اسلامی ایران در جریان مقاومت چه چالش های را در محور مقاومت خواهد داشت، فرض بر این است که انقلاب اسلامی با رویکرد اسلام انقلابی، الگوی متمایز برای سایر جریان های مقاومت بوده و مانع از اجرای نظم مطلوب نظام سلطه شده است. چارچوب نظری پژوهش براساس نظریۀ واقع گرایی تدافعی تدوین گردیده است، روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات و داده های موردنیاز بر مبنای روش اسنادی و کتابخانه ای و فیش برداری، گردآوری شده اند. نتیجه ای که از این پژوهش بدست آمده است، نظم نوین مقاومت توانسته است نظم نظام مستقر را به چالش بکشاند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی تاثیر راهبرد صدور انقلاب اسلامی ایران بر ژئوپلتیک خاورمیانه و آغاز جنگ عراق و ایران
      سعید مکوندی گوداژدر لنا عبدالخانی روح اله شهابی فریدون اکبرزاده
      با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در حالی‌که گفتمان تمدن نوین اسلامی ایرانی به عنوان یک الگو در حال عرض اندام در مناسبات بین المللی و به خصوص ژئوپلیتیک خاورمیانه می‌باشد، برخی تحلیل گران در صددند تا کارگزاران نظام جمهوری اسلامی را در ابتدای پیر چکیده کامل
      با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در حالی‌که گفتمان تمدن نوین اسلامی ایرانی به عنوان یک الگو در حال عرض اندام در مناسبات بین المللی و به خصوص ژئوپلیتیک خاورمیانه می‌باشد، برخی تحلیل گران در صددند تا کارگزاران نظام جمهوری اسلامی را در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به در پیش گرفتن سیاست مداخله در امور داخلی عراق و صدور انقلاب متهم نموده و آن را به عنوان عامل اصلی آغاز جنگ از سوی صدام، معرفی می کنند. در این مقاله تلاش شده است به این سوال پاسخ داده شود که آیا راهبرد جمهوری اسلامی ایران در صدور انقلاب ، عامل اصلی آغاز جنگ از سوی صدام می باشد ؟ با بررسی نظریه خودشکنندگی داخلی و همچنین مجموع مواضع حضرت امام خمینی (ره) و نیز بیانیه های رژیم بعث عراق، می‌توان دریافت این نظریه که راهبرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص صدور انقلاب ، علت وقوع جنگ عراق علیه ایران می باشد به طور کلی مردود و فاقد دلایل علمی و متقن می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد و جمع آوری داده ها به صورت اسنادی و کتابخانه ای می باشد این تحقیق از نظر زمان، مقطعی، از نظر متغیر مورد بررسی، کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - واکاوی زمینه های همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران بر اساس نظریه موازنه تهدید استفان والت
      محمد بیدگلی اصغر رجبی ده برزوئی
      فضای امنیتی و روانی خاورمیانه با گذشت بیش از هفت دهه از موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی،همچنان متاثر از تشکیل این دولت اشغالگر است. کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اهدافی را از پیگیری روند عادی‎سازی با رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند که هدف پژوهش حاضرپاسخ به این سئوال اساسی ا چکیده کامل
      فضای امنیتی و روانی خاورمیانه با گذشت بیش از هفت دهه از موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی،همچنان متاثر از تشکیل این دولت اشغالگر است. کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اهدافی را از پیگیری روند عادی‎سازی با رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند که هدف پژوهش حاضرپاسخ به این سئوال اساسی است زمینه های همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران بر اساس نظریه موازنه تهدید استفان والت چیست ؟ این پژوهش با روش اسنادی و با الهام گرفتن از نظریه موازنه تهدید استفان والت در تحلیل زمینه های همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی استفاده شده است.نتایج پژوهش حاضرنشان می دهد که اعراب با تاکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی از جمله حمایت آمریکا از عادی سازی روابط،درگیر بودن اعراب با بحران های داخلی،تضعیف ایدئولوژی ضدصهیونیستی ایران،وجود شکاف و جدایی در میان کشورهای عربی و ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقه ای در سطح همکاری های مختلف نظامی،سیاسی و اقتصادی پرداخته و الگوی رفتاری موازنه تهدید را بهترین رویکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران برگزیده اند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - ارزیابی سیاسی رویکرد راهبردی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان همکاری شانگهای
      نوید نوزعیم سید باقر میرعباسی مریم مرادی سهیل سهیلی نجف آبادی
      سازمان همکاری شانگهای بر اساس پیوندهای تثبیت‌شده تاریخی بین ملت‌های خود و باانگیزه ارتفای همکاری گسترده مایل به اشتراک مساعی به‌منظور تقویت صلح و تضمین امنیت و ثبات در منطقه در محیطی توأم با توسعه تکثرگرایی سیاسی و توجه به روند جهانی‌شدن اقتصاد و اطلاعات می‌باشند. نوشتا چکیده کامل
      سازمان همکاری شانگهای بر اساس پیوندهای تثبیت‌شده تاریخی بین ملت‌های خود و باانگیزه ارتفای همکاری گسترده مایل به اشتراک مساعی به‌منظور تقویت صلح و تضمین امنیت و ثبات در منطقه در محیطی توأم با توسعه تکثرگرایی سیاسی و توجه به روند جهانی‌شدن اقتصاد و اطلاعات می‌باشند. نوشتار حاضر باهدف ارزیابی سیاسی رویکرد راهبردی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان همکاری شانگهای به روش کتابخانه‌ای به انجام رسید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد: منافع ایران و دو قدرت بزرگ عضو سازمان شانگهای یعنی روسیه و چین در جلوگیری ازنفوذ آمریکا درآسیای جنوب‌غربی به‌ویژه آسیای مرکزی موجب نزدیکی آن‌ها به یکدیگر در چهارچوب مناسبات دوجانبه و همچنین در قالب سازمان همکاری شانگهای شده است. جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با هژمونی‌گرایی آمریکا در سطح منطقه‌ای و تضمین منافع ملی خود دربرابر تهدیدات امنیتی این کشور در راستای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای گام برداشته است. عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای فرصت‌های ساختاری برای ایران فراهم‌ساخته که ازیک‌سو به پشتوانه قدرت اعضای این ساختار دربرابر هژمونی‌گرایی آمریکا در منطقه موازنه ایجاد کند و ازسوی دیگر، جایگاه سیاسی و امنیتی ایران درمعادلات آسیای مرکزی و تحولات خاورمیانه را افزایش می‌دهد. بنابراین ایران با ظرفیت‌های بالای یادشده درمنطقه خاورمیانه توانمندی لازم به لحاظ راهبردی برای تبدیل‌شدن به یک قدرت منطقه‌ای را دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و هند از منظر سازه انگاران؛فرصت ها و چالش ها
      سید جواد احمدی حسن خداوردی گارینه کشیشیان
      روابط ایران و هند بعنوان دو کشور مهم آسیای غربی و جنوبی بعد از انقلاب اسلامی ایران دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است که عواملی همچون سیاست های داخلی هر دو کشور،و تاثیر گذاری نظام بین الملل دراین رابطه سینوسی نقش داشته است. دراین پژوهش سعی میشود با استفاده آثار و مناب چکیده کامل
      روابط ایران و هند بعنوان دو کشور مهم آسیای غربی و جنوبی بعد از انقلاب اسلامی ایران دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است که عواملی همچون سیاست های داخلی هر دو کشور،و تاثیر گذاری نظام بین الملل دراین رابطه سینوسی نقش داشته است. دراین پژوهش سعی میشود با استفاده آثار و منابع کتابخانه ای در دسترس به روش توصیفی-تبیینی، به دنبال پاسخ این سوال باشد که کارگزاران سیاست خارجی ایران و هند چه درکی ازیکدیگرداشته اند؟ فرصت ها و چالش های این رابطه چیست؟ فرضیه پژوهش نشانگراین است که ساختار هویتی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران که در حوزه سیاست خارجی به نظم ساختاری–کارگزاری نیز تعمیم یافته در تعارض با نئولیبرالیزم گزینش شده توسط سیاستگذاران خارجی هند و حزب حاکمBJP می باشد.لذا این تفاوت در مبانی هویتی و رابطه ساختاری–کارگزاری در نظام داخلی و بین المللی باعث ایجاد چالش ها و فرصت هائی برای هر دو کشور شده است.نتیجه اینکه پس از انقلاب اسلامی و پیوستن ایران به جنبش عدم تعهد،امیدواری زیادی به بهبود روابط بدلیل اشتراکات هویتی ایجادشد.اما پس از پایان جنگ سرد و شیفت پارادایم سیاست خارجی هند ازآرمانگرائی به واقعگرائی،تغییر در مبانی هنجاری-هویتی به حاشیه رفتن حزب کنگره ملی،پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا BJP نزدیکی به غرب،روابط به سردی گرائید.این پژوهش ازمنظر نظریه سازه انگاری به تحلیل این رابطه پرداخته است. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
    مدير مسئول
    علی شیرخانی (استاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران)
    سردبیر
    علی شیرخانی (استاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران)
    مدیر داخلی
    ماشااله حیدرپور (استادیار. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم) نجمه باقریان (استاد مدعو، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم)
    هیئت تحریریه
    سیدکاظم سیدباقری (دانشیار، گروه سیاست، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران.) محمدسالار کسرائی (دانشیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.) احمد جانسیز (دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،گروه علوم سیاسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.) محسن رضوانی (دانشیار، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.) علی محسنی (دانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران) علی شیرخانی (استاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران) داود کیانی (دانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران) ماشااله حیدرپور (استادیار،گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران) غلامرضا بهروزی لک (استاد، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.) مصطفی ملکوتیان (استاد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.) محمدباقر خرمشاد (استاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.) بیژن ژند شکیبی (دانشیار دانشگاه ایالتی نیویورک، امریکا) عبدالجبار احمد عبدالله (استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد، عراق.) حمید رضا یوسفی (استاد تمام دانشگاه پوتسدام و زارلاند آلمان) عبدالقیوم سجادی (دانشیار دانشگاه خاتم النبیین کابل، افغانستان.)
    شاپا: 2981-0515
    شاپای الکترونیکی:2981-0515

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    c.sepehr1397@gmail.com
    نشانی
    آدرس: قم- پردیسان- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم- حوزه معاونت پژوهش و فناوری تلفن:  025-32800281پست الکترونیک: c.sepehr1397@gmail.com 
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 11
    تعداد شماره ها 40
    مقالات چاپ شده 247
    تعداد نویسندگان 916
    تعداد مشاهده مقاله 22960
    تعداد دانلود مقاله 6289
    تعداد مقالات ارسال شده 676
    تعداد مقالات رد شده 315
    تعداد مقالات پذیرفته شده 318
    درصد پذیرش 42 %
    زمان پذیرش(روز) 119
    تعداد داوران 60
    آخرین به روزرسانی 22/02/1403