حسین بابائی؛ علیرضا گلشنی؛ مسعود جعفری نژاد
دوره 5، شماره 18 ، زمستان 1397، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی بنیانها و پایههای خطمشی سیاست خارجی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد، معرفتشناسی، هستیشناسی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی بنیانها و پایههای خطمشی سیاست خارجی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد، معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی و روششناسی امام خمینی به عنوان یک پارادایم فکری، پایه و بنیان خطمشی ایشان در سیاست خارجی است. همچنین شناخت و رویکرد عرفانی ایشان بهمثابه یک مبنای کلیدی به مشی او در سیاست خارجی جهت میدهد. علاوهبر این، خطمشی سیاسی امام خمینی از ویژگیهای والای شخصیتی ایشان نیز تأثیر پذیرفته است.
سید محمدحسن شمس؛ ایشتوان کریستو نگی
چکیده
سازمان القاعده به عنوان یک گروه تروریستی، تفسیر خاصی از اسلام دارد که این تفسیر برگرفته از اعتقاداتی است که به عنوان اسلام سلفی شناخته میشوند. طبق تفسیر آنها، جهان فقط دارای دو قلمرو است؛ قلمرو اسلام و قلمرو کفر. وظیفه قلمرو اسلام، که القاعده خود را مصداق آن میداند، جهاد با قلمرو کفر و از بین بردن آن است. هدف غائی القاعده این است ...
بیشتر
سازمان القاعده به عنوان یک گروه تروریستی، تفسیر خاصی از اسلام دارد که این تفسیر برگرفته از اعتقاداتی است که به عنوان اسلام سلفی شناخته میشوند. طبق تفسیر آنها، جهان فقط دارای دو قلمرو است؛ قلمرو اسلام و قلمرو کفر. وظیفه قلمرو اسلام، که القاعده خود را مصداق آن میداند، جهاد با قلمرو کفر و از بین بردن آن است. هدف غائی القاعده این است که با داشتن یک سرزمین مستقل، خلافت اسلامی را با قرائت خاص خود برپا کرده و احکام الهی را در آن محقق سازد و با بسیج مسلمانان، قلمرو کفر را نابود کند. مقاله حاضر تلاش دارد ضمن بازخوانی اندیشههای اعتقادی مکتب اسلام سلفی، میزان تاثیرگذاری این تفسیر از اسلام را بر روند فکری تشکیلات القاعده مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیل و با تکیه بر منابع کتابخانهای نگاشته شده است. بررسیها دلالت بر این دارد که تشکیلات القاعده در جهان عرب و غیرعرب، از اندیشهها و آرای مکتب اسلام سلفی تاثیر مستقیم پذیرفته و بر اساس آموزههای این مکتب اعتقادی، اقدامات عملی و جهتگیریهای رادیکال خود را استوار ساخته است.
احمد جانسیز؛ مصطفی تارین
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشهها، انگیزهها و محرکهای سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثیها که در سالهای اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یمن به ویژه علی عبدالله صالح و اندیشههای حسین الحوثی پرداخته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشهها، انگیزهها و محرکهای سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثیها که در سالهای اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یمن به ویژه علی عبدالله صالح و اندیشههای حسین الحوثی پرداخته شده است. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان داد، در تحلیل علل پیدایش جنبش حوثیها، برخی عوامل داخلی مانند شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را عاملی برای این جنبش میدانند و برخی دیگر از نظریهپردازان، عوامل خارجی، نظام بینالملل و تاثیرات رخدادهای بیرونی را در ایجاد این جنبش مؤثر میدانند. پویایی جنبش حوثیها نشانگر این است که این جنبش در آینده سیاسی کشور یمن و در مسند قدرت، جایگاه مهمی را به دست خواهد آورد. بررسی ریشههای فکری این جنبش بیشتر زمینههای سیاسی و ایدئولوژیک دارد که ارادۀ پیروان خود را تغذیه نموده است. مبارزه با ظلم و اشغال، هژمونی امریکا، نفوذ صهیونیسم و تخریبات سکولاریسم جایگاه خاصی در این اندیشهها داشته و آنان بر مشروعیت نظام سیاسی، عدالتخواهی و امر به معروف و نهی از منکر تاکید میکنند.
افسانه ترکاشوند؛ محمود قیوم زاده؛ عباسعلی حیدری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضى دیگر(قاعده اهمّ ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضى دیگر(قاعده اهمّ و مهم) با روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ولایت مطلقه فقیه ارتباط تنگاتنگی با موضوع نقش زمان و مکان در اجتهاد دارد و این دو سمت و سوی تصمیم گیری ولی فقیه را مشخص میکنند. زمان و مکان در ملاکات احکام، موضوعات و ویژگیهای آن اثرگذارند. ولیفقیه تنها با احکام اولیه و ثانویه نمیتواند مشکلات و مسائل نوین جامعه مدرن را حل کند، بلکه با استفاده از عنصر مصلحت، حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم و عنصر زمان و مکان میتواند مشکلات نوظهور را حل کند.
علی شیرخانی؛ داود سبزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای بومیسازی علوم انسانی به مثابه یک ضرورت برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی و نظریهپردازی به مثابه دستگاهی تبیینی برای تحلیل بهتر جامعه است. همچنین در این پزوهش دو رهیافت اسلامیسازی و بومیسازی علوم انسانی با استفاده از منطق همارزی مورد تحلیل قرار میگیرد. سوال اصلی پژوهش این است که مهمترین چالشهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای بومیسازی علوم انسانی به مثابه یک ضرورت برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی و نظریهپردازی به مثابه دستگاهی تبیینی برای تحلیل بهتر جامعه است. همچنین در این پزوهش دو رهیافت اسلامیسازی و بومیسازی علوم انسانی با استفاده از منطق همارزی مورد تحلیل قرار میگیرد. سوال اصلی پژوهش این است که مهمترین چالشهای بومیسازی علوم انسانی و نظریهپردازی بومی در این علوم کدام است؟ برای بررسی پرسش مذکور روش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیلی - توصیفی است که در گروه پژوهشهای نظری قرار دارد.یافتههای پژوهش نشان داد، زمانی که صحبت از بومیسازی علوم انسانی میشود همان اسلامیسازی علوم در راستای ارزشهای انقلاب اسلامی است. کاربست علوم غربی بدون پیوستار فرهنگی با جامعه پذیرنده منجر به استحاله آن جامعه میشود. زمانی ما به ساختن علم بومی توفیق مییابیم که نظریههایی برای چالشها و بحران های فکری و اجتماعی خود داشته باشیم که از دو قابلیت کارآمدی و مقبولیت علمی و کاربردی برخوردار باشند.
سیدکاظم سیدباقری؛ محمود مختاربند
چکیده
هدف پژوهش حاضر جستجوی رابطۀ میان عدالت و معنویت و عقلانیت و دستاوردهای آن در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه تاکید دارد که با رابطۀ تعاملی و تاثیرگذار عدالت و معنویت، در عرصۀ فردی، زمینه برای ریزش دستاوردهای فردی به عرصۀ سیاسی- اجتماعی فراهم شده و مسیر را برای رسیدن به الگوی پیشرفت و سپس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر جستجوی رابطۀ میان عدالت و معنویت و عقلانیت و دستاوردهای آن در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه تاکید دارد که با رابطۀ تعاملی و تاثیرگذار عدالت و معنویت، در عرصۀ فردی، زمینه برای ریزش دستاوردهای فردی به عرصۀ سیاسی- اجتماعی فراهم شده و مسیر را برای رسیدن به الگوی پیشرفت و سپس حیات طیبه فراهم میکند و همۀ این مراحل با عقلانیت و برنامهریزی عقلی و التزام به آموزههای شریعت انجام میشود. حضور این عناصر، در این الگو، حکایت از پیشرفتی متفاوت و همهسو نگرانه داشته و روشی دیگر برای پویایی جامعه اسلامی ترسیم میکند. توجه به این ابعاد است که دستیابی شهروندان به حقوق، آزادیها، فرصتهای برابر، توسعه و رفاه اقتصادی، کرامت نفس، منزلت و امنیت اجتماعی را برای جامعه فراهم خواهد کرد.
مجید عباسزاده مرزبالی؛ حسین رفیع
چکیده
< p>هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیر فرایند جهانی شدن در ایجاد تحول در نگرشهای اعضای جامعه ایران نسبت به ارکان هویت ملی ایران و ارائهی الگوی سیاستگذاری هویتی مناسب، جهت صیانت از این هویت میباشد. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به تاثیرات هویتی فرایند جهانی شدن در ایران، دولت جمهوری اسلامی با اتخاذ چه ...
بیشتر
< p>هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیر فرایند جهانی شدن در ایجاد تحول در نگرشهای اعضای جامعه ایران نسبت به ارکان هویت ملی ایران و ارائهی الگوی سیاستگذاری هویتی مناسب، جهت صیانت از این هویت میباشد. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به تاثیرات هویتی فرایند جهانی شدن در ایران، دولت جمهوری اسلامی با اتخاذ چه رویکردی نسبت به هویت ملی ایران میتواند از این هویت صیانت نماید؟ مقاله بر این فرض استوار است که با توجه به تاثیر جهانی شدن بر نگرشهای هویتی در ایران، دولت جمهوری اسلامی با اتخاذ رویکرد فراگیر نسبت به هویت ملی و تاکید همزمان بر هر سه رُکن این هویت یعنی ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت، میتواند موجبات تقویت گرایش اعضای جامعه ایران نسبت به کلّیت هویت ملی ایران را فراهم نموده و بدین وسیله از این هویت صیانت نماید. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در نتیجهی نفوذ جهانی شدن و گسترش فضای مجازی (بهعنوان ابزار جهانی شدن) در ایران، نگرشهای بسیاری از اعضای این جامعه نسبت به مبانی هویت ملی ایران دچار تحول شده است. به این صورت که در نتیجه این وضعیت، دلبستگی این افراد نسبت به مبانی قدیمیتر هویت مذکور یعنی ایرانیت و اسلامیت کاهش یافته و در مقابل، بر گرایش آنها نسبت به مبانی مدرنِ آن افزوده شده است، که این مسئله در صورت عدم اتخاذ رویکرد مناسب از سوی دولت جمهوری اسلامی نسبت به هویت ملی ایران، میتواند موجب تضعیف این هویت گردد. دولت جمهوری اسلامی به منظور صیانت از هویت ملی ایران، میبایست به تمامی ارکان آن بهطور همزمان توجه نماید.
محمدرضا عبداله نسب؛ علی شیرخانی؛ مقصود رنجبر
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به دلیل اتخاذ رویکرد اصولی در دستگاه فقاهتی خویش، حضوری فعال در سپهر اجتماعی صفوی اتخاذ نمودند و با تثبیت نهاد مرجعیت و ایجاد شبکه اداری علماء، جریان تصوف را به حاشیه رانده و دایره اختیارات فقها افزایش یافت، از این رو آئینها و مناسک مذهبی شیعه با قرائت فقیهانه انجام میشد.
ایوب دامیار؛ محمد رحیم عیوضی
دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1395، ، صفحه 1-26
چکیده
با توجه به اینکه از یک سو، گروهی عقیده دارند تحزب در اسلام و دولت اسلامی، مایه ی تشتت و تفرقه و تضارب آرا گشته و در صفوف مسلمین رخنه و شکاف ایجاد می کند و این بر خلاف دستور قرآن کریم است که به فشرده بودن صفوف مسلمین دستور داده است.اینها برای اثبات ادله ی خود به این آیه ((واعتصموا بحبل الله جمیعأ ولا تفرقوا)) به ریسمان ناگسستنی الهی(وحدت ...
بیشتر
با توجه به اینکه از یک سو، گروهی عقیده دارند تحزب در اسلام و دولت اسلامی، مایه ی تشتت و تفرقه و تضارب آرا گشته و در صفوف مسلمین رخنه و شکاف ایجاد می کند و این بر خلاف دستور قرآن کریم است که به فشرده بودن صفوف مسلمین دستور داده است.اینها برای اثبات ادله ی خود به این آیه ((واعتصموا بحبل الله جمیعأ ولا تفرقوا)) به ریسمان ناگسستنی الهی(وحدت برادی اسلامی) چنگ بزنید و از هم مپاشید(آل عمران/103) استناد می کنند. و از سوی دیگر، احزاب سیاسی در جوامع حاضر به عنوان حلقه رابط مردم و حاکمیت از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند، و یک نوع رابطه ی دو سویه میان احزاب سیاسی و دموکراسی برقرار است. در این پژوهش سعی بر آن است که با توجه به ادله های دینی و فقهی ، صرف نظر از اینکه حزب سیاسی از مبانی لیبرالیسم و دموکراسی غربی است ، به تبیین نظرگاه دین و تعالیم اسلامی در زمینه مسئله و موضوع حزب که یکی از مسائل جدید دینی است، پرداخته شود. لذا سوالی که در این پژوهش پاسخ داده می شود، این است که تحزب در اسلام از چه جایگاهی برخوردار است؟ همچنین در پاسخ به این سوال، این فرضیه مطرح شده است که: تحزب در اسلام، ضمن دارا بودن مبنای فقهی، به صورت مشروط و مقید پذیرفته شده است.
سید سجاد ایزدهی
دوره 4، شماره 14 ، زمستان 1396، ، صفحه 1-29
چکیده
حوزه های علمیه که همواره و در هر زمانی متناسب با نیازهای جامعه خویش، بهه پاسهو و یی مسهال و مووهوعاجامعه مؤمنانه مشغول بوده اند، در بستر انقلاب اسلامی، باید مأموریتی مضاعف یافتهه و دانهش هها ی حهوزو ی را درراستای اداره مطلوب جامعه اسلامی به کار گیرند. تحقق ایه ن امهر وهمن ا ینکهه مسهتل م ملاح هه وهوابط ی ماننهدن ام وارگه ی « و » ...
بیشتر
حوزه های علمیه که همواره و در هر زمانی متناسب با نیازهای جامعه خویش، بهه پاسهو و یی مسهال و مووهوعاجامعه مؤمنانه مشغول بوده اند، در بستر انقلاب اسلامی، باید مأموریتی مضاعف یافتهه و دانهش هها ی حهوزو ی را درراستای اداره مطلوب جامعه اسلامی به کار گیرند. تحقق ایه ن امهر وهمن ا ینکهه مسهتل م ملاح هه وهوابط ی ماننهدن ام وارگه ی « و » روزآمدی و ملاح ه شرایط زمانه در استنباط « ،» کارآمدسازی دانش ها « ،» پویایی روش این علوم «در توسعه علوم حوزوی به من ور وصول به حوزه تراز انقلاب اسهت، با یه د ،» دانش های حوزوی به غرض اداره جامعهراهکارهایی را در توسعه علوم حوزوی به این تراز، مد ن ر قهرار دههد کهه از آن م یه ان مه ی تهوان بهه امهور ی ماننهدایجاد دامنه سیاسی، اجتماعی، حکومتی برای علوم « ،» بازتولید علوم حوزوی در راستای اداره مطلوب ن ام اسلامی «فراگیرشدن رویکهرد فقهه حکهومت ی در درس هها ی « و » پاسو ویی به نیازهای همهجانبه ن ام اسلامی « ،» حوزویاشاره کرد. این تحقیق درصدد است با تأکید بر دیدگاه های آیت الله خامنه ای و بر اساس روش توصه یفی و » حوزویتحلی ، شاخص ها، ووابط و راهکارهای وصول علوم حوزوی به تراز مطلوب انقلاب اسلامی را مد ن ر قرار دهد.
محمدرضا صیاد؛ محمد علی خسروی؛ علی شیرخانی؛ ملک تاج خسروی باب اناری
دوره 5، شماره 16 ، تابستان 1397، ، صفحه 1-25
چکیده
فرهنگ سیاسی دولتگرا نوعی از فرهنگ سیاسی است که بر اساس آن مردم با دوری از عرصهی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی وظایف و اختیارات خود را در عرصهی عمومی به دولت واگذار میکنند و نخبگان سیاسی نیز با پذیرش این وظایف و اختیارات انتظارت و توقعات فزایندهای را از دولتها به وجود میآورند.. با توجه به این که فرهنگ سیاسی نحوه نگرش و بینش هر ...
بیشتر
فرهنگ سیاسی دولتگرا نوعی از فرهنگ سیاسی است که بر اساس آن مردم با دوری از عرصهی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی وظایف و اختیارات خود را در عرصهی عمومی به دولت واگذار میکنند و نخبگان سیاسی نیز با پذیرش این وظایف و اختیارات انتظارت و توقعات فزایندهای را از دولتها به وجود میآورند.. با توجه به این که فرهنگ سیاسی نحوه نگرش و بینش هر فرد نسبت به نظام و شخصیتهای سیاسی و کارکردها و وظایف آنها و همچنینی نگرش شخصیتهای سیاسی نسبت به نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی تعریف میشود میتوان بیان داشت این نوع از فرهنگ سیاسی فرهنگ غالب بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله کشور ایران میباشد. به همین منظور هدف از انجام این پژوهش آن است که با استفاده از روشی توصیفی و تحلیلی به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال باشد: چه عواملی موجب شکلگیری فرهنگ دولتگرا می شود و این نوع از فرهنگ سیاسی، چه تاثیری بر الگوهای رفتار سیاسی و اجتماعی جوامع می گذارد؟ در پاسخ به این سوال فرضیه زیر مورد آزمون قرار میگیرد: ماهیت رانتیر دولت - تاریخ طولانی استبداد پادشاهی و استمرار فرهنگ پاتریمونیال، مهمترین عوامل شکلگیری فرهنگ سیاسی دولتگرا میباشد و این نوع از فرهنگسیاسی موجب وابستگی مردم به دولت میگردد. نتایج پژوهش ضمن تائید فرضیه فوق گویای آن است که فرهنگ سیاسی دولتگرا به دلیل وابسته نمودن مردم به دولت ویژگیهای عزلتگزینی و فرهنگ تابعیت- بیاعتمادی به دولت-مسئولیتگریزی و اسطوره سازی و اسطورهکشی را در الگوی رفتار سیاسی و اجتماعی این جوامع موجب گردیده است.
مرتضی شیرودی؛ محمدسجاد شیرودی
دوره 5، شماره 17 ، پاییز 1397، ، صفحه 1-28
چکیده
بارزترین نیازهاى جوانان جوامع اسلامی، نیازهاى روانى و فکرى است که اگر مورد غفلت و بىتوجهى قرار گیرد، انحرافات و پیامدهاى ناگوارى را به همراه خواهد داشت. از جمله این پیامدها، فاجعه غربگرایى و بىهویتى جوانان است که به صورتهاى مختلف بروز مىکند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف اصلی پژوهش حاضر، ریشهیابی چالش غربگرایی جوانان ...
بیشتر
بارزترین نیازهاى جوانان جوامع اسلامی، نیازهاى روانى و فکرى است که اگر مورد غفلت و بىتوجهى قرار گیرد، انحرافات و پیامدهاى ناگوارى را به همراه خواهد داشت. از جمله این پیامدها، فاجعه غربگرایى و بىهویتى جوانان است که به صورتهاى مختلف بروز مىکند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف اصلی پژوهش حاضر، ریشهیابی چالش غربگرایی جوانان کشورهای اسلامی است. روش پژوهش حاضر مطالعه کتابخانهای است. در پژوهش حاضر پس از بررسی سیر تاریخی جریان غربگرایى در ایران و ترکیه، عوامل سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى غربزدگى و پیامدهاى جدایى دین و فرهنگ در جامعه، و عملکرد غرب در این زمینه تشریح شده است.
مرتضی شیرودی؛ قاسم عابدی فیروزجائی
دوره 3، شماره 7 ، بهار 1395، ، صفحه 7-30
چکیده
جوامع انسانی از ابتدای خلقت بشر تا به امروز متأثّر از قدرت سیاسی بوده، بطوری که گروههای مختلفی جهت کسب و سلطة بر قدرت تلاش نمودهاند. کسب قدرت سیاسی توانمندیهایی را در اختیار بشر قرار میدهد که اگر کنترل نگردد زمینة گرایش حاکمان به سوءاستفاده از قدرت را فراهم میآورد لذا اندیشمندان جهان با نگرشهای متفاوت به قدرت سیاسی، ...
بیشتر
جوامع انسانی از ابتدای خلقت بشر تا به امروز متأثّر از قدرت سیاسی بوده، بطوری که گروههای مختلفی جهت کسب و سلطة بر قدرت تلاش نمودهاند. کسب قدرت سیاسی توانمندیهایی را در اختیار بشر قرار میدهد که اگر کنترل نگردد زمینة گرایش حاکمان به سوءاستفاده از قدرت را فراهم میآورد لذا اندیشمندان جهان با نگرشهای متفاوت به قدرت سیاسی، ابزارهای مختلفی را جهت کنترل آن به میان آورده اند.در اسلام نیز، مسئله کنترل قدرت مورد تأکید بیشتری قرار گرفته تا حدی که علاوه بر ابزارهای رایج جهانی، به طرح ابزارهای ویژه ایی از درون انسان جهت کنترل قدرت اشاره کرده است. در بین متفکران اسلامی در جهان معاصر، امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر اندیشة اسلامی و پیوند زننده عرصة نظر و عمل سیاست اسلامی،این مسئله را مورد توجه جدّی قرار داده است اما چگونه؟.بنابراین با این سئوال مواجه ایم که:در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)چگونه میتوان قدرت سیاسی را با استفاده از ابزارهای درونی کنترل نمود؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی نتایج زیر را ارائه کرده است: امام خمینی(ره) جهت کنترل درونی قدرت سیاسی به وجود ابزارهایی چون عدالت، ایمان، تقوا و علم به اسلام و قانون باور دارد. این ابزارها برای صاحبان قدرت سیاسی و حاکمان جامعه اسلامی فرض است و لذا هرگز تعرضی به جان و مال مردم صورت نمی گیرد،چون این ابزارهای درونی در کنترل طغیان و سوءاستفاده از قدرت، به ویژه در کنترل قدرت از ابتلاء به فساد به ایفای نقش می پردازند.
محسن پرواز؛ مصطفی کرمی؛ ماشااله حیدرپور
دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1395، ، صفحه 7-21
چکیده
در دنیایی که تفکر لیبرالدموکراسی، به عنوان یکی از گفتمانهای مطرح در جهان، متفکران غربی را واداشته که آن را تنها راه صحیح اداره ملتها بدانند و دین را کاملاً از صحنه سیاست کنار بزنند و این باور را ایجاد کنند که دین، توانایی اداره جوامع بشری را ندارد، در ایران اسلامی، حکومتی دینی بر پایه ولایت فقیه، به رهبری فقیه فرزانه حضرت ...
بیشتر
در دنیایی که تفکر لیبرالدموکراسی، به عنوان یکی از گفتمانهای مطرح در جهان، متفکران غربی را واداشته که آن را تنها راه صحیح اداره ملتها بدانند و دین را کاملاً از صحنه سیاست کنار بزنند و این باور را ایجاد کنند که دین، توانایی اداره جوامع بشری را ندارد، در ایران اسلامی، حکومتی دینی بر پایه ولایت فقیه، به رهبری فقیه فرزانه حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت؛ بهگونهای که جهانیان با مشاهده این حکومت، پیبردند که دین، حرفی برای گفتن دارد و میتواند با شناخت نیازهای روحی و روانی، جوامع بشری را به سوی سعادت رهنمون سازد. در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) بارزترین مصادیق حقوق شهروندی عبارت است از حق آزادی، حق امنیت، حق برخورداری از عدالت اجتماعی و دیگر حقوق نیز به این سه عنصر اصلی باز می گردد. خاستگاه بنیادین این حقوق از منظر جهان بینی اسلامی و در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) ، حقوق فطری است که از جعل و اعتبار الهی نشأت می گیرد. در حقیقت، حقوق شهروندی عطیه ای الهی است که خداوند به انسان اجتماعی، بخشیده است و کسی حق محروم کردن او را از این موهبت ندارد.
مرتضی بابایی؛ مجتبی اشرافی
دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1394، ، صفحه 7-31
چکیده
هدف از برپائی حکومت از منظردین؛ به خدمت گرفتن قدرت سیاسی برای رسیدن به مقاصد والای دین مبین، همچون عدالت و نهادینه نمودن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه میباشد. اما در برابر این هدف مقدس، آسیبها و چالشهایی وجود دارد که رسیدن به اهداف مورد نظر را می تواند مورد تهدید قرار داده و این مساله همواره مورد دغدغه و باعث نگرانی رهبر و بنیانگذار ...
بیشتر
هدف از برپائی حکومت از منظردین؛ به خدمت گرفتن قدرت سیاسی برای رسیدن به مقاصد والای دین مبین، همچون عدالت و نهادینه نمودن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه میباشد. اما در برابر این هدف مقدس، آسیبها و چالشهایی وجود دارد که رسیدن به اهداف مورد نظر را می تواند مورد تهدید قرار داده و این مساله همواره مورد دغدغه و باعث نگرانی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده؛ در این بین شناخت و تحلیل آسیب های فرهنگی با توجه به رویکرد حکومت دینی اهمیت مضاعفی پیدا می کند؛ لذا مروری بر مهمترین دغدغهها و نگرانیهای امام خمینی (ره) در این خصوص که در زمان حیات پر برکت ایشان با نگاه آسیبشناسانه مطرح شده، میتواند ما را در حفظ حکومت دینی یاری نماید؛ چرا که ایشان با زکاوت، هوشیاری، شناخت و شجاعتی که داشت به معرفی و شناساندن آسیبها و ارائه راهکارها پرداختهاند. در این تحقیق تلاش شده آسیبهایی فرهنگی که در صورت عدم توجه می تواند حکومت دینی را تهدید و از رسیدن به اهداف و آرمانها دور و زمینهی روی کارآمدن آموزههای غیر دینی را فراهم کرده و به تدریج موجب تسلط آنها شود، مورد بررسی قرار گیرد. از منظر دیگر بروز آسیب در زمینههای فرهنگی می تواند جدی ترین و مهم ترین آسیب باشد چراکه با بروز این آسیبها،اساس حکومت دینی، رفتهرفته دچار مشکل و استحاله میشود.
سید محمد شفیعی مازندرانی
دوره 2، شماره 6 ، زمستان 1394، ، صفحه 7-32
چکیده
هدف از برپائی حکومت از منظردین؛ به خدمت گرفتن قدرت سیاسی برای رسیدن به مقاصد والای دین مبین، همچون عدالت و نهادینه نمودن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه میباشد. اما در برابر این هدف مقدس، آسیبها و چالشهایی وجود دارد که رسیدن به اهداف مورد نظر را می تواند مورد تهدید قرار داده و این مساله همواره مورد دغدغه و باعث نگرانی رهبر و بنیانگذار ...
بیشتر
هدف از برپائی حکومت از منظردین؛ به خدمت گرفتن قدرت سیاسی برای رسیدن به مقاصد والای دین مبین، همچون عدالت و نهادینه نمودن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه میباشد. اما در برابر این هدف مقدس، آسیبها و چالشهایی وجود دارد که رسیدن به اهداف مورد نظر را می تواند مورد تهدید قرار داده و این مساله همواره مورد دغدغه و باعث نگرانی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده؛ در این بین شناخت و تحلیل آسیب های فرهنگی با توجه به رویکرد حکومت دینی اهمیت مضاعفی پیدا می کند؛ لذا مروری بر مهمترین دغدغهها و نگرانیهای امام خمینی (ره) در این خصوص که در زمان حیات پر برکت ایشان با نگاه آسیبشناسانه مطرح شده، میتواند ما را در حفظ حکومت دینی یاری نماید؛ چرا که ایشان با زکاوت، هوشیاری، شناخت و شجاعتی که داشت به معرفی و شناساندن آسیبها و ارائه راهکارها پرداختهاند. در این تحقیق تلاش شده آسیبهایی فرهنگی که در صورت عدم توجه می تواند حکومت دینی را تهدید و از رسیدن به اهداف و آرمانها دور و زمینهی روی کارآمدن آموزههای غیر دینی را فراهم کرده و به تدریج موجب تسلط آنها شود، مورد بررسی قرار گیرد. از منظر دیگر بروز آسیب در زمینههای فرهنگی می تواند جدی ترین و مهم ترین آسیب باشد چراکه با بروز این آسیبها،اساس حکومت دینی، رفتهرفته دچار مشکل و استحاله میشود.
سیدکاظم سیدباقری؛ بتول ملاشفیعی
دوره 3، شماره 9 ، پاییز 1395، ، صفحه 7-24
چکیده
عدالت سیاسی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در اندیشۀ سیاسی اسلام، ارزشی است که با فراگیر شدن آن، امور جامعه، در پیوند با قدرت، به تناسب در جای خود، قرار میگیرد و حقوق شهروندان به شایستگی ادا میشود، طبعا بررسی اهداف آن به شفافیت و مرزکشی دقیق آن با دیگر مکاتب میانجامد، آن سان که مکاتب مختلف، اهداف متفاوت برای عدالت تعریف میکنند. ...
بیشتر
عدالت سیاسی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در اندیشۀ سیاسی اسلام، ارزشی است که با فراگیر شدن آن، امور جامعه، در پیوند با قدرت، به تناسب در جای خود، قرار میگیرد و حقوق شهروندان به شایستگی ادا میشود، طبعا بررسی اهداف آن به شفافیت و مرزکشی دقیق آن با دیگر مکاتب میانجامد، آن سان که مکاتب مختلف، اهداف متفاوت برای عدالت تعریف میکنند. نوشتۀ حاضر در پی پاسخ به پرسش اهداف عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم است و با توجه به آن که در نگرۀ اسلامی، تشکیل حکومت، به هدف دستیابی به عدالت است و همین ارزش، راهبر جامعۀ اسلامی به سوی سعادت میباشد، با به کارگیری برخی از توانمندیهای روشی تفسیر اجتهادی، در فرضیه بر این امر تاکید شده است که اهداف عدالت سیاسی را میتوان در اموری چون ایجاد بسترهای رشد جامعه، توزیع عادلانۀ امکانات و فرصتها و ایفای حقوق شهروندان جستجو کرد، اهدافی که راهبر انسان در جهت رسیدن به کمال و سعادت میگردد.
علی خالقی
دوره 4، شماره 11 ، بهار 1396، ، صفحه 7-21
چکیده
در نوشته حاضر بدنبال بررسی مسایلی هستیم که می توانند گفتمان انقلاب اسلامی ونظام برآمده ازآن را در محیط داخل وبیرون از آن به چالش بکشاند.احتمال ظهورچالش های گفتمانی از سوی اسلام مدنی،فرهنگی وسلفی با وجود بسترهای تشدید کننده ای داخلی مانند مشکلات فرهنگی،اجتماعی واقتصادی و جاه طلبی ودشمنی برخی از دولت های منطقه از جمله عربستان،ترکیه ...
بیشتر
در نوشته حاضر بدنبال بررسی مسایلی هستیم که می توانند گفتمان انقلاب اسلامی ونظام برآمده ازآن را در محیط داخل وبیرون از آن به چالش بکشاند.احتمال ظهورچالش های گفتمانی از سوی اسلام مدنی،فرهنگی وسلفی با وجود بسترهای تشدید کننده ای داخلی مانند مشکلات فرهنگی،اجتماعی واقتصادی و جاه طلبی ودشمنی برخی از دولت های منطقه از جمله عربستان،ترکیه ودولت غاصب اسرائیل وخطر داعش وسلطه جویی غرب به رهبری امریکا وتلاش های ستیزه جویانه آنها با گفتمان انقلاب اسلامی به مثابه برخی از این چالش ها در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته است. چکیده: در نوشته حاضر بدنبال بررسی مسایلی هستیم که می توانند گفتمان انقلاب اسلامی ونظام برآمده ازآن را در محیط داخل وبیرون از آن به چالش بکشاند.احتمال ظهورچالش های گفتمانی از سوی اسلام مدنی،فرهنگی وسلفی با وجود بسترهای تشدید کننده ای داخلی مانند مشکلات فرهنگی،اجتماعی واقتصادی و جاه طلبی ودشمنی برخی از دولت های منطقه از جمله عربستان،ترکیه ودولت غاصب اسرائیل وخطر داعش وسلطه جویی غرب به رهبری امریکا وتلاش های ستیزه جویانه آنها با گفتمان انقلاب اسلامی به مثابه برخی از این چالش ها در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته است.
مرتضی شیرودی
دوره 4، شماره 12 ، تابستان 1396، ، صفحه 7-34
چکیده
چکیده بی شک بخشی از دلایل وقوع انقلاب مشروطه را باید در خارج از مرزهای ایران جستجو کرد.در این زمینه،استعمار اروپایی عامل مهمی بود اما استعمار،فقط مسأله ایران و ایرانیان نبود بلکه استعمار را باید پدیده کلانی دانست که همه کشورهای اسلامی را در بر گرفت اما آنچه پیوند استعمار با جهان اسلام را پررنگ تر می کرد،ویژگی ها یا همان ناتوانی های ...
بیشتر
چکیده بی شک بخشی از دلایل وقوع انقلاب مشروطه را باید در خارج از مرزهای ایران جستجو کرد.در این زمینه،استعمار اروپایی عامل مهمی بود اما استعمار،فقط مسأله ایران و ایرانیان نبود بلکه استعمار را باید پدیده کلانی دانست که همه کشورهای اسلامی را در بر گرفت اما آنچه پیوند استعمار با جهان اسلام را پررنگ تر می کرد،ویژگی ها یا همان ناتوانی های سیاسی کشورهای اسلامی بود که راه را برای استعمارگران گشود و این گشودگی بیش از این که هدفش ایران باشد،جهان اسلام بود که منجر به حوادث بسیاری از جمله مشروطه در ایران و فروپاشی خلافت در عثمانی شد از این رو،بررسی چیستی رابطه استعمار،سیاست و وضع دنیای اسلام در دوره مشروطه از یک سو سئوال نوشتار حاضر و از دیگر سو، ارائه پاسخ به آن هدف مقاله حاضر به شمار می رود که به روشی توصیفی دستیابی به آن دنبال می شود. واژگان کلیدی:استعمار،سیاست، دنیای اسلام، مشروطیت و ایران
محمد ترابی
دوره 4، شماره 13 ، پاییز 1396، ، صفحه 7-24
چکیده
دیدگاههای متفاوت در عـرصه انـدیشهها و فـلسفهها و سپس تاثیر آن بر اندیشه سیاسی و همچنین بر عمل سیاسی هـمیشه از مـهم ترین و سرنوشتسازترین مقولههای زندگی بشر بوده است و دین در این میانه در طول تاریخ نقشی ویژه را به خود اخـتصاص داده اسـت. "قلمرو دین" یکی از مباحث مهم و نوپیدای دین پژوهی مدرن و انسان معاصر است که امروزه بخشی ...
بیشتر
دیدگاههای متفاوت در عـرصه انـدیشهها و فـلسفهها و سپس تاثیر آن بر اندیشه سیاسی و همچنین بر عمل سیاسی هـمیشه از مـهم ترین و سرنوشتسازترین مقولههای زندگی بشر بوده است و دین در این میانه در طول تاریخ نقشی ویژه را به خود اخـتصاص داده اسـت. "قلمرو دین" یکی از مباحث مهم و نوپیدای دین پژوهی مدرن و انسان معاصر است که امروزه بخشی از مباحث فلسفه دین و کلام جدید را به خود اختصاص داده است. استاد مطهری حکومت را بیت القصیده و زیربنای تعلیمات انبیا بر می شمارد و لذا به پیوند دین و سیاست تاکید دارد و در گفتمان روشنفکری دینی نیز موضع خاصی ارائه نموده است. بر این اساس پرسش این پژوهش عبارت است از مبناهای کلامی و نوع رویکرد به قلمرو دین چه تاثیری بر مفهوم حکومت در اندیشه استاد مطهری داشته است؟ به نظر نگارنده دیدگاه حداکثری به دین و جامع دیدن دین در رویکرد استاد مطهری به ارائه مدل حکومت ولایت فقیه منجر شده است. مقاله برای دستیابی به این هدف از روش تفسیری سود برده و با بررسی آثار شهید مطهری به ارائه پاسخ پرداخته است.
سیدکاظم سیدباقری
دوره 5، شماره 15 ، بهار 1397، ، صفحه 7-31
چکیده
چکیده در عدالت سیاسی، مسائل مهمی چون توازن، اعطای حقوق سیاسی، رعایت قانون، مشارکت فعالانه و آزادانه افراد، حق بیان، حق انتقاد، تشکیل اجتماعات، حق انتخابشدن و حق انتخابکردن، برای شهروندان به رسمیت شناخته میشود و امور در نسبت با قدرت، بهتناسب در جای خود، قرار میگیرد. پرسش اصلی نوشتار حاضر بررسی برابری فرصتها و امکانات، به ...
بیشتر
چکیده در عدالت سیاسی، مسائل مهمی چون توازن، اعطای حقوق سیاسی، رعایت قانون، مشارکت فعالانه و آزادانه افراد، حق بیان، حق انتقاد، تشکیل اجتماعات، حق انتخابشدن و حق انتخابکردن، برای شهروندان به رسمیت شناخته میشود و امور در نسبت با قدرت، بهتناسب در جای خود، قرار میگیرد. پرسش اصلی نوشتار حاضر بررسی برابری فرصتها و امکانات، به عنوان یکی از راهبردهای دستیابی به عدالت سیاسی با تأکید بر آیات و منطق قرآن کریم است و در فرضیه با توجه به تمهیداتی نظری مانند برابری در موقعیتهای اجتماعی، آفرینش برابر انسانها و حقداری آنان، برای دستیابی به برابری فرصتها و امکانات، میتوان راهکارهایی مانند قدرت سیاسی مشروع، حذف امتیازات سیاسی، قضاوت عادلانه، توزیع دادگرانۀ امکانات و فرصتها و ایفای حقوق شهروندان را مورد توجه قرار داد و معیار برابری فرصت را در سه مرحلۀ قبل، هنگام و پس از کسب قدرت سیاسی رصد کرد تا بسترهای رسیدن جامعه به عدالت سیاسی فراهم شود. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.
علی شیرخانی؛ امید خلیلی مهر
دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1393، ، صفحه 7-38
محمدرضا احمدی طالشیان؛ علی شیرخانی
دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1393، ، صفحه 7-34
محمد پزشگی
دوره 2، شماره 3 ، بهار 1394، ، صفحه 7-28
منصور میراحمدی
دوره 2، شماره 4 ، تابستان 1394، ، صفحه 7-34