عقلانیت حوزه انقلابی از پیوند وثیق حوزه با نظام اسلامی شکل گرفته است. مهمترین شاخصههای این عقلانیت در نقش تولیدی بهروز و متناسب با نیاز در دستگاه معرفتی و ظرفیت اجتهادی حوزه عبارتاند از قدرت آیندهنگری در چارچوب منظومه فلسفه سیاسی اسلام، توانایی حل تعارضات درونی و تزاحمات خارجی، آزاداندیشی دینی و رهایی از تعصب، تحجر، تصلب ...
بیشتر
عقلانیت حوزه انقلابی از پیوند وثیق حوزه با نظام اسلامی شکل گرفته است. مهمترین شاخصههای این عقلانیت در نقش تولیدی بهروز و متناسب با نیاز در دستگاه معرفتی و ظرفیت اجتهادی حوزه عبارتاند از قدرت آیندهنگری در چارچوب منظومه فلسفه سیاسی اسلام، توانایی حل تعارضات درونی و تزاحمات خارجی، آزاداندیشی دینی و رهایی از تعصب، تحجر، تصلب و قشریگری و واپسگرایی و مدیریت حل بحرانها و عبور از گسلها و گسستهای فکری و سیاسی، و تحکیم وفاداریها و ساماندادن به التزامات فکری و اعتقادی. این شاخصهها، سبب پویایی و پایایی حوزه در عرصه حیات سیاسی شده است. چالشهایی که باعث دورشدن حوزه از آزاداندیشی دینی، ایجاد تعصب و تحجر، ناکارآمدی و انسدادهای فکری، و فقدان آیندهنگری و خدشه در وفاداری سیاسی میشود، به عنوان مهمترین آسیبهای تفکر سیاسی حوزه انقلابی تلقی میشوند.
حوزههای علمیه تحققبخش فلسفه بعثت انبیا و بهمنظور شناخت، تبیین، تبلیغ و پاسداری از اسلام تأسیس شدهاند و میتوان هدایت انسانها و جوامع و در نهایت، پیدایش تمدن اسلامی را از غایات آنها برشمرد. از آنجا که دستیابی به اهداف یادشده با علوم انسانی سکولار میسر نیست، تولید علوم انسانی اسلامی از وظایف درجه اول حوزههای علمیه به شمار ...
بیشتر
حوزههای علمیه تحققبخش فلسفه بعثت انبیا و بهمنظور شناخت، تبیین، تبلیغ و پاسداری از اسلام تأسیس شدهاند و میتوان هدایت انسانها و جوامع و در نهایت، پیدایش تمدن اسلامی را از غایات آنها برشمرد. از آنجا که دستیابی به اهداف یادشده با علوم انسانی سکولار میسر نیست، تولید علوم انسانی اسلامی از وظایف درجه اول حوزههای علمیه به شمار میرود. نوشتار حاضر ضمن توجه به ضرورت تحول در علوم انسانی، دستیابی به علوم انسانی مطلوب را به طی سه گام از سوی حوزه و حوزویان منوط کرده است. این سه گام عبارتاند از: الف)آسیبشناسی و نقد علوم انسانی رایج و متداول؛ ب) تولید متون نظری لازم درباره پیراانگارههای علوم انسانی اسلامی؛ ج) اشراب تعالیم و آموزههای دینی در عناصر و مؤلفههای علوم انسانی.